december 04, 2006

Emnevalg

På vej hjem i flyet fra Internet Librarian International i London fik jeg pludselig en for mig selv chokerende tanke. Ikke at den kom tilfældigt: Det er indlysende at den stammede fra det noget blege indtryk af konferencen. Sidste års begejstring over de nyeste web 2.0/bibliotek 2.0 opfindelser var blevet blakket dels af den konkrete udvikling inden for biblioteksverdenen i Danmark, dels af at denne på det nærmeste ikke-eksisterende udvikling åbenbart var et globalt fænomen.
Jeg havde måske forventet at se talrige eksempler på massiv og effektiv udnyttelse af Delicious, Flickr, weblogs, wikier, rss-feeds, Instant Messenger osv. Men det skete ikke. Hvor jeg havde forventet at få en masse succeshistorier med som jeg kunne berette om til kollegerne, var det stadig kun ansatser (ikke særlig overbevisende) og hensigtserklæringer.

Fra Erik Høys Blog, Internetsøgning: Strøtanker i et fly.


I ovenstående uddrag fra Erik Høys blog ”Internetsøgning”, lufter han sin skuffelse over den tilsyneladende mangelfulde implementering af Bibliotek 2.0 og Web 2.0 over det seneste år – ikke kun i Danmark, men globalt.

Dette er foruroligende læsning når det har sit ophav fra en mand som Høy, der om nogen har fingeren på pulsen når det gælder den danske Bibliotek 2.0 udvikling.

Samtidig er det også spændende når Høy rejser dette emne til debat og åbner op for en diskussion omkring hvorfor udviklingen af Bibliotek 2.0 er så langsom eller måske helt gået i stå.

Fra et personligt standpunkt, er det også tankevækkende, at de første Web 2.0 sider man som studerende på kurset ”Den brugerskabte web” bliver introduceret for ikke var bibliotekshjemmesider, men ”gamle kendinge” som flickr, blogs og wikipedia.

Hvor er bibliotekerne henne? Dette emne nærmest tigger om at blive studeret nærmere.

2 kommentarer:

Sanna sagde ...

Hej Anders.

Ved ikke om du har fået kigget på vores litteratur endnu... men jeg har ændret den lidt og bl.a. fjernet dette link: http://liswiki.org/wiki/Library_2.0
men tror godt du kan bruge det.

Det er kun en kort artikel, men tilgengæld er der en god linkliste (eller Meme chronolgy, som de kalder det) som oplister alle de blogindlæg, hvor Library 2.0 bliver nævnt (i kronologisk rækkefølge). Rigtig god måde at følge udviklingen af begrebet!

Til sidst får du lige linket til vores litteratur:
http://projektopgave.blogspot.com/2006/11/litteratur.html

God arbejdslyst! :o)

Anders sagde ...

Hej Sanna,

I min stress over arbejdet med opgaven fik jeg slet ikke sagt tak for det her indlæg. Det er rigtigt spændende materiale :)

Med venlig hilsen,
Anders